Spelifierat lärande

spelifierat_larande_forstudie

Genom att spelifiera sina förmågor, samt de hinder som tar fokus från lärandet, kan eleverna få insikt i sin lärprocess på ett roligt och meningsfullt sätt! 

Under 2012 genomfördes en förstudie inom Spelifierat lärande. Förstudien finansierades av Internetfonden och syftet var ”att skapa förutsättningar för en webbaserad plattform där elever kan överskåda sitt lärande i ett grafiskt gränssnitt som använder sig av mekanismer från spel”.

Allt började med blogginlägget En RunKeeper för lärande. I och med blogginlägget fick jag kontakt med otroligt kreativa pedagoger som också var intresserade av spelifiering. Vi skrev en ansökan till Internetfonden och drog igång det beviljade projektet i början av januari 2012.

Projektgruppen i förstudien bestod av Christina Löfving, Per Falk, Stefan Pålsson, Malin Ströman, Maria Nordmark, Frank Martin Engström, Frida Monsén och Vittra Telefonplan samt Carl-Michael Larsson och Globala gymnasiet. Jag (Terese Raymond) var initiativtagare och projektledare.

Under projekttiden arrangerade vi till exempel Edcamp spel och lärande samt Teacherhack på SETT 2012. Vittra Telefonplan testade gamification i en modell som de kallar för Blixtjakten och Globala gymnasiet använde sig av speldesignteori när de planerade en projektvecka.

I dagarna publicerades projektrapporten från förstudien om spelifierat lärande. Den beskriver vad begreppet spelifiering (gamification) erbjuder en formaliserad lärmiljö och presenterar ett urval av aktiviteter under förstudien. Personligen är jag övertygad om att lärande miljöer kan inspireras av speldesign och den kunskap som finns inom det fältet. Däremot har jag insett att spelifiering inte är en genväg till motivation utan som vanligt är helt beroende av styrkan i ursprungsidén.

Du läsa mer om förstudien på webbplatsen Gamification i skolan.

Det här inlägget är en del av utmaningen #blogg100 – skriv 100 inlägg på 100 dagar.

En kommentar till Spelifierat lärande

Lämna en kommentar

Genom att kommentera godkänner du våra riktlinjer för kommentarer.