Säkerhets- och krisplan (mall)

Exit, Stage Left

Arrangörerna för #Mötet 2012 hade en grym säkerhets- och krisplan för knytkonferensen. Inspirerad av deras säkerhetstänk skapade jag en mall och delar här. Mallen passar alla som arrangerar event, läger eller annan typ av gruppverksamhet. Fyll i och printa ut. Se till att varje deltagare får ett exemplar. Klart värt om olyckan är framme!

Säkerhets- och krisplan för [arrangemang]

Var är vi?

  • Namn på kursgård eller område samt en kortfattad vägbeskrivning.

Telefonnummer

  • Vid akut fara 112
  • Sjukvårdsupplysningen 1177
  • Eventuellt sjukvårdsutbildad personal på plats [mobilnummer]
  • Säkerhetsansvarig under arrangemang [mobilnummer]
  • Journummer arrangemang – ALLTID NÅBAR [mobilnummer]

Närmaste akutmottagning

  • Namn Sjukhus
  • Adress
  • Telefonnummer

Krisgrupp

  • [Namn] Sammankallande [mobilnummer]
  • [Namn] Vice sammankallande [mobilnummer]
  • [Namn] Kommunikation [mobilnummer]

Vid brand

Rädda liv eller egendom som är i uppenbar fara, men utsätt inte dig själv för risker. Tänk på att brandröken är giftig – ta dig ut genom att krypa längs golvet. Glöm inte att stänga fönster eller dörrar.

Larma genom att utlösa brandlarmet om sådant finns eller ring larmnumret 112 från en säker plats. Möt upp Räddningstjänsten när den kommer.

Släck, om du har tillgång till en släckutrustning kan du påbörja släckningsarbetet genom att spruta med en brandsläckare mot glöden – inte på lågorna.

Förebyggande åtgärder

Första hjälpen-kudde finns

  • [plats]
  • [plats]

Brandsläckare finns

  • [plats]
  • [plats]

Grundläggande medicin, plåster, etc finns

  • [plats]

Förhållningsregler, eld & rökning

  • Eldförbud på hela området förutom anvisad [plats] och [plats]
  • Var extra vaksam i närhet av tält
  • Rökning är endast tillåtet vid [plats]. <- Både pga säkerhet och tillgänglighet (allergier)

Återsamlingsplats vid eldsvåda eller dylikt

  • [plats]

Övriga förhållningsregler

  • Vid ankomst fyller alla deltagare i kontaktuppgifter till anhörig
  • Deltagarna informeras om informationen i detta dokument
  • Arrangörer och sjukvårdsutbildad sover med mobilen på och dörrarna olåsta
  • Tälten placeras strukturerat i grupper om tre-fyra tält med så stort utrymme som möjligt mellan dem
  • Återsamlingsplats märks upp med skylt
  • Stora tältet ska ha minst två utgångar
  • Kostnadsfritt vatten och/eller saft ska finnas centralt på området
  • I övrigt använder vi kursgårdens nödutgångar och går igenom dem på plats

Inför samtal till 112

Vad har hänt? Tänk på att informera SOS om följande: Vad har hänt? Var någonstans behövs hjälpen? Vem är du som ringer?

Vid personskada eller sjukdom Skador eller tillstånd? Medvetslös/fastklämd? Inomhus/utomhus? Vem gäller det? Namn, kön och ålder.

Vid brand Är någon i fara? Vad brinner? Brandens omfattning? (HUr mycket är det som brinner?)

Vid en trafikolycka Stanna och ta reda på vad som hänt. Hur många är skadade? Sitter någon fastklämd? Är det något utsläpp/läckage? Brinner fordonet?

Berätta var du är [Namn på kursgård eller område samt en kortfattad vägbeskrivning]

Ring nödnumret 112 igen om du får fram nya uppgifter.

 

UPPDATERING: Vid ankomst till #Mötet2012 fyllde samtliga deltagare i en lista med kontaktuppgifter till anhörig. På så sätt säkrades arrangörernas förmåga att hjälpa till vid en eventuell akutsituation.

 

Mallcredd: Mallen är inspirerad av säkerhets- och krisplanen för #Mötet 2012.

Foto: Exit, Stage Left by Just Us 3, Creative Commons (cc by-nc 2.0)

Det här inlägget är en del av utmaningen #blogg100 – skriv 100 inlägg på 100 dagar.

Lämna en kommentar

Genom att kommentera godkänner du våra riktlinjer för kommentarer.