Livslångt lärande & sociala medier

Allt beror på en turlig kombination av en distanskurs i webdesign, en Facebookfrustration och en bebis som sov om nätterna. Plötsligt satt jag och fipplade med ett twitterkonto. Första timmen var förvirrad. Jag kände mig som en stalker och kunde inte fatta varför @britstakston (den enda aktiva twittraren i min feed första kvällen) skrev inlägg till mig men verkade prata med andra. Nu, drygt ett halvår senare, knåpar jag på en text till SSWC-boken på initiativ av @piratforlaget, ytbehandlar friggeboden med Järnvitriol efter tips från @kvitter_spunk och installerar BuddyPressKompetensdagboken.se efter en WP-utbildning med @WPgirls. Och det är inte det enda. Det mesta av mitt lärande under 2010 har faktiskt någon slags koppling till Twitter.

Jag heter Terese Raymond. Min formella titel är pedagog men jag har ägnat de senaste fem åren åt informellt och icke-formellt lärande. Allt började 2005 när Centrum för Internationellt Ungdomsutbyte (CIU) ville ta fram en metod för att medvetandegöra kompetensutveckling inom volontärarbete. Åt CIU utformade jag metoden ELD (experience, learning, description). Sedan dess är jag besatt av att omvandla erfarenheter till kompetens. Sommaren 2009 blev jag föräldraledig och drabbades av den klyschiga karriärnojan (se distanskurs ovan). Det är ungefär nu sociala medier kommer in i bilden.

I vanliga fall är min största utmaning att få deltagare att dokumentera sina erfarenheter. Så är det inte på Twitter. Där finns massor av skribenter som kontinuerligt dokumenterar sina liv, sina motgångar och segrar. Genom länkar hittar jag olika typer av bloggar med guldstoff inför utvecklings- och lönesamtal eller anställningsintervjuer och säljmöten. Kanske är kopplingen till kompetens inte alltid uppenbar. Men den finns där. Nya applikationer, nya versioner, tips och artiklar innebär dessutom konstant kompetensutveckling. Kanske är viljan till dialog, intresse för ny teknik och öppenhet för olika tankesätt självklarheter för en twittrare. Men i själva verket är det unika kompetenser. Sociala medier är samtidigt en grym lärandemiljö. Här finns kunskapen, inspirationen och dialogen.

Eftersom alltför många inte har för vana att älta sina positiva egenskaper passar jag på att avsluta med en enkel övning för styrke- och resursinventering:

Utgå från de senaste två veckorna. Dra dig till minnes en situation som fick dig att må bra. Något du gjorde som kändes kul och inspirerande. Det kan vara en uppgift du gör ofta eller en enskild insats. Huvudsaken är att du efteråt hade en positiv känsla. Tänk i 30 sekunder. Har du din situation? Bra. Du ska nu hitta ord som beskriver ditt agerande i situationen. Det finns hur många som helst (nyfiken, uthållig, påhittig, tydlig etc.) men begränsa dig till tre stycken. Har du svårt att komma på ord så föreställ dig hur någon annan hade beskrivit dig.

Så där. Nu antar jag att du försvinner vidare till ett oändligt antal andra texter och inlägg. Men kom ihåg att stanna upp emellanåt och formulera din kompetens – den är unik och ovärderlig.

Det här inlägget är mitt bidrag till SSWC-boken som ges ut på Sweden Social Web Camp den 13-15 augusti 2010. Initiativtagare är Mattias Boström aka @piratforlaget.

3 kommentarer till Livslångt lärande & sociala medier

  1. It’s always a relief when someone with obvious exisrtpee answers. Thanks!

  2. Profile betreuuen. Hier möchte ich Mike Schwede’s Artikel über die Reaktionsprozesse eines funktionierenden Community Managements wiederaufnehmen. Ich finde die Grafik sehr gut und wichtig. Es geht dabei aber vor allem darum,

  3. Good points anonymous. Vermes’s credentials are obviously unshakable. But I do not think the general public for whom the review was intended will read it in light of Vermes’s personal journey.Nathan

Lämna en kommentar

Genom att kommentera godkänner du våra riktlinjer för kommentarer.